23/02/23

"Łódzka przystań" - Anna Stryjewska

19/180/5040/2023

 

Przystań — nie tylko łódzka, ale również życiowa


Książki Pani Ani Stryjewskiej poznałam już jakiś czas temu i chociaż nie przeczytałam jeszcze wszystkich, to za każdym razem były to wyjątkowe czytelnicze podróże i pozycje, które zostały ze mną na długo. Dlatego też nie miałam żadnych wątpliwości czy chcę sięgnąć po najnowszą powieść Autorki.

"Łódzka przystań" to pierwszy tom "Sagi klonowego liścia". To niezwykle poruszająca i emocjonalna rodzinna opowieść oparta na prawdziwych wydarzeniach, która zaczyna się w Łodzi w 1944 roku. Zainteresowani? Zapewniam, że warto!

Stefania Rudzka to dziewiętnastolatka mieszkająca w okupowanej Łodzi. Dziewczyna w wyniku łapanki zostaje przywieziona do obozu pracy, w którym panują tragiczne warunki. To właśnie w tym miejscu Stefania poznaje Kazię i kobiety bardzo szybko się do siebie zbliżają — tak działają wspólne smutne doświadczenia i codzienna walka o przetrwanie. Młode dziewczyny nie tracą jednak nadziei i planują ucieczkę... Choć na początku wydaje się to niemożliwe, niespodziewanie pojawia się promyk nadziei. Nadziei na lepsze jutro, spotkanie z bliskimi i wiary w to, że uda się dotrzeć do domu. Czy faktycznie tak będzie? Musicie przeczytać sami, do czego bardzo zachęcam.

Powieść przedstawia losy rodziny w powojennej Łodzi. W niełatwej rzeczywistości, którą po trudnych i tragicznych wojennych doświadczeniach trzeba było zbudować praktycznie od nowa. W świecie, który rządził się swoimi prawami, a w którym mimo wszystko młodzi ludzie zakładali rodziny i szukali szczęścia.

To trudna i często bolesna opowieść. Jest ona jednak napisana pięknym językiem, a lekkie pióro Autorki sprawia, że czyta się ją naprawdę świetnie. Anna Stryjewska maluje obraz Łodzi i kreuje sylwetki wyjątkowych bohaterów. Nie mogłam się oderwać od lektury, która w całości wciągnęła mnie do swojego świata i już teraz czekam z niecierpliwością na kolejne części "Sagi klonowego liścia". Zachęcam Was do tej emocjonalnej i nie zawsze łatwej, ale pięknej lektury, która na długo pozostanie w Waszych sercach.

Egzemplarz recenzencki otrzymałam dzięki uprzejmości Wydawnictwa Skarpa Warszawska oraz Autorki.  
 
8/10
 

3 komentarze:

  1. Ja już jutro będę pisała recenzję o tej książki, jednak mogę powiedzieć, że również gorąco ją polecam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna książka. Już nie mogę się doczekać jej drugiego tomu.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?