08/10/22

"Faceci na karuzeli, albo Księga Wejsun czyli sto lat niezwykłych" - Wojciech Pielecki

215/150/64780/2022

 

Zdecydowanie "życie jest karuzelą"!

 
Powieść Wojciecha Pieleckiego to książka, która ma bardzo ciekawą genezę. Inspiracją do napisania było zdjęcie zrobione przez Dziadka Autora prawie sto lat temu, na którym uwieczniono ojca Pana Wojciecha z braćmi. Wydawać by się mogło, że to tylko fotografia, ale to właśnie ona sprawiła, że Czytelnik może poznać tę naprawdę dobrą historię spisaną na kartach książki.

Lektura liczy sobie ponad 660 stron, więc nie jest to krótka opowieść, ale nie mogłaby taka być, już wyjaśniam dlaczego. Na przestrzeni tych kilkuset stron Odbiorca poznaje bardzo różnorodne historie  kilkunastu "facetów".  Znajdują się oni najprawdopodobniej na najważniejszej karuzeli, na której dane nam będzie się przejechać — karuzeli życia. Przeżywają smutki, radości, troski, duże i małe sukcesy. Postaci te są realistyczne, gdyż ich życie nie jest idealne, a takie jak każdego z nas — z licznymi wzlotami, ale również upadkami.

Autor za pomocą historii wykreowanych przez siebie bohaterów dotyka licznych, aktualnych tematów z różnych dziedzin, w tym — relacje międzyludzkie, problemy społeczne, a nawet zagadnienia polityczne to tematy, z którymi zetkniecie się w książce.

Wojciech Pielecki bardzo ciekawie ukazał przekrój przez całą społeczność na podstawie jednej małej mazurskiej wsi — Wejsuny. Chociaż znajdziemy takie miejsce na mapie, to wszystko nie jest takie oczywiste. Autor zdradza, że chodziło mu o inną gminę niż tę wymienioną w lekturze.

Ciężko mi jednoznacznie sklasyfikować książkę i przyporządkować do jednego gatunku. Zdecydowanie wiele w niej z powieści obyczajowej — duża część fabuły i losy bohaterów mogłyby na to wskazywać. Wojciech Pieleceki dotyka również problematyki społecznej, nie stroni od tematów politycznych. Jeśli jednak miałabym wybrać ten główny gatunek, powiedziałabym, że jest to pozycja psychologiczna — Autor pogłębia portrety bohaterów i bardzo często skupia się na tym, co dzieje się w ich głowie.

Książkę czytało mi się dobrze, chociaż nie zawsze była to lekka lektura. To nie jest pozycja do przeczytania na raz w kilka godzin — wymaga posiadania kilku wolnych chwil i to nie tylko ze względu na objętość. To interesująca historia z ciekawym tłem, która z pewnością spodoba się fanom nieoczywistych obyczajówek, w których jest dużo psychologii, tematów społecznych i politycznych.
 
Recenzja powstała dzięki współpracy z Autorem.
 
6/10
 
Książka dostępna jest wyłącznie w księgarni internetowej Ridero pod linkiem https://ridero.eu/pl/books/widget/faceci_na_karuzeli/
 

14 komentarzy:

  1. Wiidzę, że ta książka to spore wyzwanie, ale ja takowe lubię. Nie mówię nie.

    OdpowiedzUsuń
  2. To jest kolejna recenzja tej książki na którą trafiam i już wiem, że chcę ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Też nie mówię nie tej książce, ponadto spotkałem się już z jedną recenzją na jej temat, pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. zgadzam się z Tobą w całości.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam o niej, ale jakoś nie do końca do mnie przemawia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, może innym razem znajdziesz tutaj czytelnicze inspiracje. :D

      Usuń
  6. Ciężko u mnie że znalezieniem spokoju i czasu na takie poważniejsze lektury, ale kto wie, może kiedyś się skuszę 😊

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?