18/08/22

"Iskierka" - Patrycja Żurek

135/150/38120/2022

 

Krótkie życie wyjątkowej Iskierki 

 
Iskierka — świeci mocno i intensywnie, każda jest wyjątkowa, ale po chwili gaśnie i nie możemy się nią długo cieszyć. Właśnie w ten sposób zrozumiałam tytuł powieści w odniesieniu do opowiedzianej historii. Ale z czym w książce możemy utożsamiać tytułową iskierkę? Nasuwa się jedno, proste skojarzenie. 

Róża i Seweryn mocno się kochają, a planowane pojawienie się na świecie potomka jest dla nich ogromnym szczęściem. Niestety nie może ono trwać długo, gdyż rodzice dowiadują się, że dziecko ma wadę letalną. To właśnie wtedy burzy się ich poukładany i szczęśliwy świat. Straszne zdanie "Mogą państwo poczekać, zrobić dodatkowe badania, terminować ciążę albo urodzić."  rodzi jeszcze więcej smutku, ale również wątpliwości i pytań bez odpowiedzi. Przed bohaterami bardzo trudna decyzja i mierzenie się z jej konsekwencjami. Jaką decyzję podejmą? Co zmieni ona w ich życiu?

Tę krótką książkę czytało mi się naprawdę ciężko. Opisane wydarzenia są głównie trudne i bolesne, ale przede wszystkim zmuszają do refleksji i przemyślenia wielu kwestii. Przy tak trudnym temacie Autorce udało się jednak zachować swoją lekkość pióra i umiejętność opowiadania wyjątkowych historii.

Powieść o trudnych wyborach i ciężkich decyzjach — celowo nie napiszę tutaj dobrych, czy właściwych, gdyż w sytuacji decydowania rodzica o życiu dziecka z wadą letalną takie po prostu nie istnieją. Niezależnie od tego, czy Róża i Seweryn zdecydowaliby się powitać na świecie swoją maleńką Iskierkę i cieszyć się jej blaskiem, czy podjęliby inne kroki, zawsze musieliby się mierzyć z niewyobrażalnym bólem i różnorakimi konsekwencjami. Jak zdecydowali? Tego dowiecie się tylko po przeczytaniu tej wyjątkowej książki.

Dawno nie czytałam tak trudnej i wymagającej, ale jednocześnie tak dobrej i emocjonalnej pozycji. Właśnie, emocje — bez nich nie da się poznać tej historii i będą one bardzo skrajne i bardzo różne. Myślę, że to lektura obowiązkowa, która powinni przeczytać przede wszystkim ludzie, którzy musieli dokonać podobnego wyboru, lub z tymże mierzyli się ich bliscy. Sytuacja od napisania tej książki mocno się zmieniła, co więcej zostały już podjęte decyzje, o których Autorka pisze we wstępie. Obecnie Róża i Seweryn nie mieliby już wyboru, ale wtedy było jeszcze inaczej. Mimo tego, a może właśnie dlatego książkę zdecydowanie warto przeczytać, z pewnością nie pożałujecie tej lektury. 
 
10/10
 

30 komentarzy:

  1. Ta książka ma swoje miejsce w moim sercu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trudny temat, ale na pewno warto przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Najczęściej po prostu nie ma na co czekać. Na co? Na rozsądek? Na miłość? Na pomoc zamiast litości? Pozstaram się długo nie zwlekać z lekturą tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trudny temat, nie powiem, trudny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To na pewno, ale przedstawiony w bardzo przystępny sposób.

      Usuń
  5. Oj jak dla mnie za ciężka książka, choć na pewno bardzo wartościowa... Latem sięgam po lżejszą tematykę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może kiedyś nadejdzie odpowiedni moment. :) To bardzo ważna i cudowna książka, ale mimo to ciężka.

      Usuń
  6. Z pewnością to ważny temat. Może polecę tę książkę koleżance, która chętnie czyta podobne.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oh, I dunno if I could read it. Thanks for the review.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. It is a very difficult book, but at the same time a very good one. Thank You! :)

      Usuń
  8. Czasami warto sięgnąć po takie trudne, ale ważne lektury

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przeczytane w odpowiednim momencie dają naprawdę bardzo dużo. :D

      Usuń
  9. Na razie mam inne plany czytelnicze, ale może kiedyś skuszę się na powyższą książkę. Czas pokaże.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam tę książkę w planach

    OdpowiedzUsuń
  11. Obawiam się, że ta książka mogłaby mnie za bardzo zdołować

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wbrew pozorom i trudnemu tematowi to nie jest całkowicie pesymistyczna książka. :D

      Usuń
  12. Na taką lekturę musi być chyba odpowiednia pora. U mnie chyba na razie by nie wpasowała się w coś takiego.

    Specjalnie wybrałem cytat taki. :) Bo pisanie o muzyce jest trudniejsze moim zdaniem niż o książce na przykład. Muzyka jest jednak bardziej ulotna i trudna do oceny (subiektywizm pojawić się może nawet podświadomie).

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie tak! Być może kiedyś nadejdzie odpowiedni moment. :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń
  13. Prawda, jak tutaj można mówić o dobrych wyborach, jak właściwie nie wiadomo co będzie dalej, w obliczu choroby. Ciekawa ta książka, przynajmniej z recenzji tak wynika. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie. Po książkę naprawdę warto sięgnąć. :D

      Usuń
  14. Bardzo trudny temat i bardzo emocjonalnie obciążająca książka, jak się spodziewam, więc u mnie będzie musiała poczekać na odpowiedni moment.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są takie pozycje, które należy przeczytać w odpowiednim czasie i uważam, że ta właśnie do nich należy. :)

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?