19/06/22

"Światła w oknach" - Patrycja Żurek

112/150/31990/2022

 

Samotność wygląda nawet z okien, o ile ktoś chce ją dostrzec

 
Niekiedy zaświecone światła w oknach ogromnego bloku sprawiają, że zastanawiamy się, kto tam jest i co aktualnie robi, innym razem przechodząc obok, w ogóle nie zwracamy na nie uwagi. Za tymi oknami kryją się jednak zawsze ludzie i ich historie.

W swojej wielowątkowej powieści Patrycja Żurek opisała właśnie kilku mieszkańców jednego z bloków w Mysłowicach. Z pozoru tak bardzo odmienni, że bardziej różni od siebie nie mogliby być, a tak naprawdę łączy ich więcej niż sami podejrzewają — samotność. I ona z różnych względów, spowodowana sytuacjami w życiu i wcześniejszymi wydarzeniami, ale jednak spaja. Są dla siebie anonimowi, czasami tylko dostrzegają się i rzucają ukradkowe spojrzenia, ale nie podejrzewają, że mogą mieć ze sobą coś wspólnego, jak bardzo się mylą, przekonywałam się z każdym kolejnym wysłuchanym zdaniem.

Autorka w swojej książce przedstawiła całą gamę bohaterów. Na początku miałam problem z przyporządkowaniem imienia do konkretnej historii, ale bardzo szybko wszystko się wyjaśnia i staje niezwykle logiczne. W powieści poznacie więc siostrę zakonną, która postanowiła zaopiekować się umierającą siostrą, chorującego na raka samotnego muzyka, emerytowanego lekarza, który nie może poradzić sobie z bezczynnością, schorowaną wdowę, która odkąd pamięta żyła z mężem, a kiedy go zabrakło, nie wie, co ze sobą zrobić i matkę samotnie wychowującą małego synka i żyjącą pod ogromnym wpływem mężczyzny.

Nie mówiłam, że większej różnorodności wśród bohaterów nie dałoby się zapewnić? Duża ilość postaci nie oznacza jednak, że ich kreacja jest słaba, wręcz przeciwnie. Każdego z bohaterów podczas czytania poznajemy coraz lepiej, dostrzegamy, dlaczego aktualnie znalazł się w takim, a nie innym miejscu swojego życia i mierzymy się z jego często niełatwą przeszłością.

Książkę słuchałam z bardzo dużą przyjemnością, a interpretacja Iwony Milerskiej bardzo mi się spodobała. Audiobooki to dla mnie bardzo wygodna forma, a ten umilił mi czas podczas ostatnich kilku dni. Patrycja Żurek napisała bardzo dobrą książkę, w której wiele wątków i postaci sprawia, że nie ma czasu na nudę. Problem samotności, którego dotyka Autorka, jest poruszony z kilku perspektyw, a problemy, z którymi muszą mierzyć się bohaterowie tak różne, że z pewnością w tej powieści każdy z Was znajdzie, choć odrobinę siebie. Zdecydowanie polecam, pozycja z pewnością spodoba się osobom, które lubią obyczajówki, ale nie tylko.
 
Książkę miałam okazję poznać dzięki uprzejmości Autorki — już zastanawiam się, czym mogą zaskoczyć Twoje inne powieści i jestem ich bardzo ciekawa. 
 
8/10
 

26 komentarzy:

  1. Jeśli to audiobook to chętnie posłucham. Dopiero od niedawna zapoznałam się z tą formą czytelnictwa. Do układania puzzli jest idealna :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też lubię audiobooki i również często łączę je z innymi zajęciami. Ta pozycja jest dostępna w kilku formatach, ale jeśli lubisz słuchać, to myślę, że się nie zawiedziesz. :D

      Usuń
  2. Na razie nie planuję, ale może kiedyś ... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, jest tyle książek, że i tak nie jesteśmy w stanie przeczytać wszystkich. ;)

      Usuń
  3. Na razie mam sporo do czytania. Nie mniej zarys fabuły pozwala mi przypuszczać, że to coś dla mnie.

    :) Mnie na razie nie ciągnie do Netflixa. Jakoś obawiam się wpaść w sidła seriali.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli się zainteresowałeś, to myślę, że w przyszłości warto sięgnąć, gdyż to ciekawa powieść. :)

      Usuń
  4. Na razie nie mam czasu na czytanie, ale cieszę się, że Tobie książka przypadła do gustu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie również ostatnio z czasem ciężko, ale staram się. :D

      Usuń
  5. Nie planuję, ale też nie mówię jej nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że kiedyś się skusisz, gdyż warto! :)

      Usuń
  6. This definitely looks so interesting!

    OdpowiedzUsuń
  7. Very cool review. So intriguing!

    OdpowiedzUsuń
  8. Very interesting indeed. Thanks so much for the wonderful review.

    OdpowiedzUsuń
  9. fajnie że mimo dużej ilości bohaterów są oni jakoś rozróżnieni a nie na jedno kopyto:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to bardzo ważna cecha tej książki i tym podobnych - w moim odbiorze kiedy w powieści jest dużo bohaterów muszą być oni różnorodni, by powieść czytała się dobrze. :)

      Usuń
  10. Samotność, niestety choroba naszych czasów. Pomysł na książkę całkiem ciekawy. Dobrze wykreowani, różnorodni bohaterowie zawsze na plus :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, to prawda. :/ Pomysł uważam za bardzo ciekawy, a większość bohaterów naprawdę polubiłam. :D

      Usuń
  11. Bardzo lubię tak rozpisane książki z wieloma bohaterami, którzy są do tego tak zróżnicowani- tytuł dopisałam do listy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę - myślę, że nie będziesz żałować. :D

      Usuń
  12. Lubię tu zaglądać bo znajduję opinie o książkach, których kompletnie nie znam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że często czytasz moje wpisy i że mogę w nich przedstawić warte przeczytania pozycje, o których nie jest aż tak głośno. :)

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?