21/04/22

"Zapisz zmiany" - Katarzyna Zawodnik

73/150/21150/2022

 

W tej książce jesteś sto lat w przyszłości, pamiętaj o tym i zapisz zmiany 

 
Marzec 2124 - to pierwsze słowa, z którymi styka się Czytelnik. Brzmią dziwnie, prawda? Na początku tak, ale szybko okazuje się, że wiele rzeczy nigdy się nie zmienia, a inne po prostu ulepszono i przeszły transformację. Akcja nie toczy się tylko we wspomnianym wyżej roku, cofamy się trochę w przeszłość i podróżujemy w przyszłość, a wszystko to wyłącznie po to, by lepiej zrozumieć całą historię.

Autorka w swoim debiucie przedstawia ciekawą wizję świata za sto lat, ale nie jest to książka science fiction. To powieść o człowieku, ale nie do końca, o robotach, ale nie tylko o nich i o sztucznej inteligencji, która jest po prostu nierozerwalną częścią życia bohaterów, o których czytamy.

Trzecia wojna światowa, czyli to, czego wielu boi się obecnie już minęła, owszem zmieniła bardzo wiele, ale życie ludzkie się nie zakończyło. Były stan wojenny, strach, kryzys, śmierć wielu, ale również — co jest nieodzowną częścią takich wydarzeń — ogromne zmiany w wielu dziedzinach, duży rozwój gospodarczy i skok technologiczny. Teraz ludzie mogą powstawać w wylęgarniach, ale nie ma z tego wyłącznie korzyści, a roboty służebne Robert i Salome przestają wystarczać.

Bardzo popularne stają się natomiast roboty humanoidalne, które zastępują życiowego partnera. Olivia urodzona w wylęgarni i dorastająca w wychowalni nie doświadczyła miłości rodziców i nie potrafi znaleźć dla siebie idealnego mężczyzny. Wydaje się, że zakup Cezara to najlepsza opcja. Ale czy tak naprawdę jest?

Powieść zdecydowanie zaskakuje i to niejednokrotnie. Jedne rzeczy wydają się bardzo możliwe, inne wręcz niewyobrażalne, ale nikt nie wie na sto procent, jak będzie wyglądał świat na przestrzeni tak długiego okresu. Wizja Autorki jest bardzo interesująca i ciekawa. Nowa Ameryka i jej społeczeństwo są tak inne, a jednak w wielu kwestiach tak podobne do tego, z czym spotykamy się na co dzień

"Zapisz zmiany" to bardzo udany debiut i książka inna od wszystkich. Katarzyna Zawodnik w swojej powieści szeroko opisuje różne etapy życia człowieka, od narodzin aż do tego, co nieuniknione, czyli śmierci. Autorka pokazuje relacje międzyludzkie, ogromną rolę sztucznej inteligencji, ale również konsekwencje z tym związane. Bardzo ważną rolę odgrywają tutaj refleksje, emocje i przeżycia wewnętrzne. Fabuła wciąga i nie ma czasu na nudę, a liczne odwołania do przeszłości i przyszłości wzbogacają całą historię i lepiej tłumaczą niektóre zjawiska.

Książkę zdecydowanie warto przeczytać, uważam, że to bardzo dobry debiut. Lekkie pióro Autorki i interesujący pomysł na fabułę sprawiają, że czytanie daje dużo przyjemności. Nie do końca wiedziałam, czego spodziewać się po tej powieści, ale nie ma powodów do obaw. Jeśli jesteście ciekawi, chociażby jednego aspektu, o którym pisałam, to sięgnijcie po książkę, a na pewno nie pożałujecie.

Za egzemplarz do recenzji bardzo dziękuję Autorce i Wydawnictwu JanKa. 
 

8/10 ⭐

 

12 komentarzy:

  1. Ciekawie się przedstawia, ale na razie raczej nie znajdę czasu na tę lekturę 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę jest ciekawa, ale myślę, że Cię rozumiem ;P

      Usuń
  2. Piszesz, że debiut? To ja w wolnej chwili muszę się za nią rozejrzeć. Lubię czytać takie właśnie książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Debiut, ale w ogóle tego nie czuć :) Zdecydowanie warto :D

      Usuń
  3. Ciekawa książka, Twoja recenzja bardzo zachęca, ale ja się nie skuszę, bo to totalnie nie w moim guście czytelniczym. Piszesz, że to nie science-fiction, ale ta akcja rozgrywająca się w przyszłości, czy wreszcie te roboty humanoidalne jakoś wyglądają mi na klimaty fantastyczne, których nie lubię. Zawsze mnie jednak cieszą dobre i wartościowe debiuty ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki :) Ja też generalnie nie lubię książek fantastycznych, science fiction w ogóle nie czytam, ale ta powieść mi się podobała, rozumiem jednak, że nie chcesz po nią sięgać.

      Usuń
  4. Pierwszy raz o niej słyszę. Nie jestem pewna czy to coś dla mnie, ale brzmi ciekawie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka wydana niedawno. Ja również nie byłam pewna, czy mi się spodoba, ale myślę, że warto spróbować, gdyż to wyjątkowa historia. :)

      Usuń
  5. Nie słyszałam o tej książce, ale chciałabym dać jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Na ten tytuł chyba musiałabym mieć odpowiedni nastrój.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?