23/10/21

"Denim blue" - Katarzyna Ryrych

9/100/2070/2021

Zyga to piętnastolatek i główny bohater powieści Katarzyny Ryrych. Dla chłopaka komunistyczna rzeczywistość to tylko codzienne życie. Nastolatek doskonale zdaje sobie sprawę, że dorastanie w czasach PRL – u nie jest łatwe, stara się jak może, ale los ciągle podkłada mu kłody pod nogi. Dobrze wie, że trzeba uważać na to, co się robi i mówi, bo ściany mają uszy i nigdy nie wiadomo, co czai się za rogiem. Zyga mieszka w jednym pokoju razem z ciotką, która w dalszym ciągu boi się powtórnego ataku ze strony Niemców i dwoma siostrami. Ewa potajemnie spotyka się z hipisem, a Lucyna koresponduje z bardzo tajemniczym Niemcem – Klausem. Jest także ojciec pracujący na kopalni i matka, bardzo zapracowana dozorczyni. Zyga ma tylko jedno marzenie – posiadać parę markowych dżinsów, które dla chłopaka są czymś więcej, niż tylko zwykłymi spodniami. Jest jeszcze Czarna Owca – piękna długonoga dziewczyna, która chodzi do jednej szkoły z chłopakiem. I Zyga chyba trochę się w niej kocha.

Czy Zyga zdobędzie markowe dżinsy? Jak rozwinie się jego relacja z Czarną Owcą? Czy siostry Zygi znajdą szczęście u boku tajemniczych mężczyzn? Czy czasy PRL – u aż tak bardzo różnią się od tych współczesnych?

Powieść Katarzyny Ryrych to krótka książka z wartką akcją i barwnymi bohaterami. Autorka mówi o dojrzewaniu, posiadaniu własnego zdania, prawdziwej przyjaźni i pierwszej miłości. Katarzyna Ryrych opisuje życie w PRL – u i pokazuje młodemu czytelnikowi jak bardzo zmieniły się czasy, ale niekoniecznie ludzie. Polecam powieść każdemu nastolatkowi, by poznać problemy młodych ludzi z nie tak odległych czasów i starszemu czytelnikowi, który poprzez przeczytanie książki może wrócić do czasów swojego dzieciństwa lub młodości.

7/10



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?