13/02/21

"Jak zrozumieć chrumaka i wejść do świata tych, którzy myślą inaczej" - Elżbieta Jodko-Kula

Pozornie zwykła i prosta książka skierowana do najmłodszych czytelników jest powieścią wręcz obowiązkową, poruszającą bardzo ważny temat. 

Proste przygody chłopca opisane w książce pomogą rodzicowi zdrowego dziecka wytłumaczyć mu różnice pomiędzy nim a rówieśnikiem ze spektrum autyzmu. Dla rodziców i terapeutów dzieci z zaburzeniami staną się natomiast pomocą dydaktyczną i pokażą dziecku, że nie jest jedynym z podobnymi problemami.

Główny bohater nie ma imienia – jest po prostu Chłopcem, dzięki czemu czytelnikowi łatwiej jest się utożsamić z wykreowaną przez autorkę postacią. Chłopiec jest inny od rówieśników, wyjątkowy. Dziecko pozwala nam wejść do swojego świata, wyjątkowego, bo nieco innego, co nie znaczy gorszego. Chłopiec opisuje swoje przygody, codzienne sytuacje i wspomnienia. Dzięki przedstawionym historiom możemy lepiej poznać świat dziecka z zespołem Aspergera, jego nastroje, emocje i wątpliwości. 

Przewracając kolejne kartki powieści dowiadujemy się, że w życiu Chłopca pojawia się Chrumak. Nie jest to wyczekiwany gość i utrudnia codzienne życie Chłopca i jego bliskich. Z pomocą rodziny i pani psycholog powoli udaje się ujarzmić potworka i zrozumieć dlaczego pojawił się w uchu dziecka.

Ludzie, którzy otaczają Chłopca wtedy i w innych momentach jego życia muszą wykazać się dużą dozą cierpliwości, empatii i zrozumienia, a także podjąć konkretne działania, by pozbyć się jak największej ilości przeszkód stawianych na drodze Chłopca. 

Autorka w swojej książce ukazuje jak ważne w życiu dziecka ze spektrum autyzmu jest jego otoczenie: rodzina, przyjaciele, nauczyciele. Rodzice Chłopca i jego siostra – Ada niejednokrotnie wykazują się dużą cierpliwością i zrozumieniem, a także odpowiednim podejściem do sytuacji i tłumaczą Chłopcu zawiłości otaczającego go świata. Sytuacje opisane w powieści idealnie obrazują rolę otoczenia w życiu osób z zespołem Aspergera. 

Do książki zostały dołączone ćwiczenia, które zawierają wiele pytań i zadań do każdego rozdziału. Są one z pewnością dużą pomocą dla czytelnika, pomagają w trudnych rozmowach nie tylko z dziećmi z podobnymi zaburzeniami co główny bohater. 

Książka to zdecydowanie bardzo ważna i warta polecenia lektura. Mnogość jej zastosowania pozwala na dotarcie do wielu czytelników: terapeutów, rodziców dzieci ze spektrum autyzmu, rodziców „zwykłych dzieci”, a także samych małych czytelników, tych z zespołem Aspergera i ich rówieśników. Autorka w swojej niedługiej powieści opisując codzienne sytuacje dziecka z tego typu zaburzeniami pozwala zrozumieć czytelnikowi świat najmłodszych. Powieść, którą polecam opowiada o dzieciach, o których warto mówić i o różnicach, które trzeba poznać!

 8/10 ⭐


 

2 komentarze:

  1. Zdarza mi się pracować z dziećmi ze spektrum autyzmu dlatego bliżej przyjrzę się tej książce i może ją nawet zakupię. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydaje mi się, że może się nadać. Na pewno lepiej oceni to ktoś fachowym okiem, tak czy inaczej książka warta poznania :)

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?