14/01/24

"Zielone martensy" - Joanna Jagiełło

183/180/2023

 

Czy z samotność można chociaż trochę zmniejszyć miłością?

 
Osobiście uważam, że książki Joanny Jagiełło to literatura młodzieżowa z najwyższej półki w najlepszym tego słowa znaczeniu. Jeszcze nigdy nie zawiodłam się na młodzieżówkach Autorki, które oprócz świetnie opowiedzianej historii i bardzo dobrze wykreowanych bohaterów poruszają również liczne trudne i jednocześnie bardzo ważne tematy. Nie inaczej było w przypadku tej pozycji, która również przypadła mi do gustu.

Otylia zdecydowanie się wyróżnia — ubiera się ekstrawagancko, na jej twarzy ciągle gości uśmiech, a opinie innych nie są dla niej żadnym wyznacznikiem. Tym wszystkim i pewnie jeszcze wieloma innymi rzeczami dziewczyna zdecydowanie przykuwa uwagę Feliksa, który szybko się w niej zakochuje. Młodzi ludzie początkowo nie zdają sobie sprawy, jak wiele ich tak naprawdę łączy... Czy odnajdą drogę do siebie pośród codziennych obowiązków, życiowych wyzwań i braku czasu? 

Autorka świetnie kreuje sylwetki młodych ludzi — żyjących swoim nastoletnim życiem, jednak niepozbawionym problemów. W książce znajdziecie oczywiście miłość i przyjaźń, ale również to, co zdecydowanie trudniejsze — szkolne wyzwania, brak akceptacji, odrzucenie czy samotność. Ze wszystkim tym mierzą się zarówno Otylia jak i Feliks tylko na trochę innych płaszczyznach i to właśnie dzięki ich postaciom Joanna Jagiełło pokazuje życie młodych takim, jakim jest naprawdę.

Powieść nie jest długa i jednocześnie czyta się tak szybko, że po prostu chciałoby się więcej. Sama fabuła jest ciekawa i niebanalna, chociaż oczywiście nie brakuje tutaj wątków powtarzalnych w wielu młodzieżówkach. Nie jest to jednak powieść podobna do innych, a wprawny Czytelnik znajdzie w niej zdecydowanie więcej niż nastoletnią miłość.

"Zielone martensy" to wartościowa lektura dla młodzieży, która z dużym prawdopodobieństwem spodoba się również starszym Odbiorcom. Zdecydowanie warta uwagi książka o miłości i samotności, ale nie tylko. Lektura idealna na kilka wolnych wieczorów, która zabierze Czytelnika do świata nastolatków takiego, jakim jest on naprawdę.

Egzemplarz recenzencki otrzymałam od Wydawnictwa Literatura. 
 
8/10
 

3 komentarze:

  1. Mam komu zaproponować lekturę tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie wartościowe książki dla młodych czytelników są jak najbardziej godne polecenia.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie miałam jeszcze okazji poznac pióra tej autorki. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?