11/11/22

"W cieniu Sheratona" - Ireneusz Gębski

228/150/67720/2022

 

Emigrować czy nie emigrować? Oto jest pytanie...

 
Emigracja to temat, o którym każdy z nas coś wie — więcej lub mniej, ale jednak. Jest to również popularny motyw w książkach. Życie emigranta zazwyczaj nie jest łatwe, ale jednocześnie bywa bardzo interesujące.

Ireneusz Gębski w swojej powieści opisał właśnie losy kilku emigrantów. Postaci wykreowane przez Autora do Anglii wyjechały w różnych momentach swojego życia, ale wszyscy mieli jeden cel — poszukiwanie satysfakcjonującej pracy. Jurek, Ewelina, Ania i Rafał — cała czwórka znalazła zatrudnienie w hotelu Sheraton. Mają swoje zmartwienia, troski i problemy. Czy zmiana środowiska na nie zaradzi? Czy na emigracji znajdą szczęście, a może podejmą decyzję o powrocie do kraju?

Z tego co zdążyłam już zauważyć, Ireneusz Gębski w każdej ze swoich książek ma jeden główny temat, wokół którego buduje całą fabułę powieści. Tym razem była to emigracja i Autor w ciekawy sposób przedstawił bohaterów na niej żyjących. Realistyczny obraz emigracji zarobkowej do Anglii miesza się tutaj z historiami prywatnymi postaci — ich emocjami, kłopotami, czy radościami. W wyniku takiego zabiegu nie jest to suchy obraz, a wciągająca książka, którą czyta się naprawdę dobrze.

Powieść nie jest długa, więc przeczytałam ją naprawdę szybko. Na zaledwie ponad 150 stronach Autor był w stanie jednak zaciekawić Czytelnika tematem i przedstawić mu ciekawą historię. Ireneusz Gębski ma lekkie pióro i używa przystępnego języka, co polepsza odbiór.

Sama historia, chociaż fikcyjna, jest bardzo realistyczna i podobnie jest z bohaterami. To postaci, które wywołują emocje — można je lubić, lub nie, ale nie pozostawiają obojętnym. Odbiorca ma również okazję poznać relacje pomiędzy wykreowanymi postaciami, oraz spojrzenie Polaków na Anglików i przeciwnie.

Książa ukazuje blaski i cienie emigracji na podstawie doświadczeń samego Autora. Nie jest to jednak jedyny temat — Pan Ireneusz pisze również o miłości, samotności, wzlotach i upadkach. Powieść generalnie polecam — realistyczna obyczajówka, którą czyta się naprawdę dobrze i lekko.
 
Egzemplarz recenzencki otrzymałam od Autora — dziękuję za możliwość przeczytania i zrecenzowania. 
 
6/10
 

10 komentarzy:

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?