25/08/22

"Odpryski. Subiektywna kronika dwudziestolecia 2001 - 2021" - Ireneusz Gębski

187/150/54950/2022

 

Odpryski z życia większości z nas zebrane i spisane w jednym miejscu 

 

Wspomnienia wydarzeń z przeszłości — jedne zapamiętujemy już na zawsze, inne ulatniają się po jakimś czasie, jeszcze inne chcemy jak najszybciej wyprzeć z pamięci. Są one bardzo różne — dobre, złe, wesołe, smutne, warte zachowania i takie, o których nie warto pamiętać.

Autor tej książki zdecydował się spisać swoje myśli o ważnych wydarzeniach, w formie swego rodzaju subiektywnej kroniki jak mówi tytuł i podzielić się tymi zapiskami z szerszym gronem odbiorców. Nie są to jednak prywatne sytuacje z życia Ireneusza Gębskiego, a wydarzenia z życia społecznego i politycznego. Przez to większość Czytelników sięgających po tę pozycję wie, o czym pisze Autor i pamięta dane sytuacje, lub sobie o nich przypomina.

Teksty w zapiskach zostały ułożone chronologicznie, a więc kolejno poznajemy wydarzenia z lat 2001 do 2021. Zapiski są różnej długości — jedne bardzo krótkie, zaledwie kilku linijkowe, inne nieco dłuższe. Podejmują różne tematy, te lżejsze i trudniejsze, niekiedy nawet kontrowersyjne i wyrażają zdanie Autora. Ireneusz Gębski nie powstrzymuje się od trafiających w punkt komentarzy, czy uwag, przez co tekst nie jest suchy, a zabarwiony szczerą, czasem nawet do bólu opinią.

Książkę czytało mi się bardzo dobrze i niezwykle szybko. Z uwagą śledziłam wydarzenia, których nie mogę pamiętać, te, o których ktoś gdzieś wspominał i z zainteresowaniem czytałam opinię Ireneusza Gębskiego o sytuacjach, które już dobrze znam i mam na ich temat wyrobione swoje zdanie. Autor pisze subiektywnie i jasno wyraża swoją opinię, jednocześnie jednak co uważam za duży plus, nie odczuwa się, iż narzuca ją Czytelnikowi. Co więcej, pozostawia pole do wrócenia do przeszłości, zastanowienia się, przemyślenia, a być może nawet wyciągnięcia swoich wniosków i wyrobienia zdania na dany temat.

Na każdym kroku odczuwa się, że Ireneusz Gębski jest uważnym obserwatorem życia społecznego i politycznego. Mnogość informacji, jakie zebrał w jednej książce, tylko to potwierdza. Z tego, co przez lata mogliśmy czytać w mediach, w jednej pozycji zgromadził informacje mniej ważne, ważne i jeszcze ważniejsze. Do Czytelnika należy natomiast, czy będzie chciał do nich wrócić i jak to wykorzysta. Zdecydowanie polecam Wam tę kronikę, myślę, że czas spędzony z lekturą będzie owocny, a jednocześnie pozwoli na trochę wrócić do nie tak dalekiej lub nawet bardzo bliskiej przeszłości.
 
Recenzja powstała dzięki współpracy z Autorem — bardzo dziękuję za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki.
 
7/10
 

20 komentarzy:

  1. Recenzja bardzo ciekawa, ale tym razem,to nie do końca moje klimaty czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że recenzja Ci się podobała. Nie wszystkie książki są dla wszystkich. :)

      Usuń
  2. Historia współczesna jak najbardziej mnie interesuje, ale jednak ta nieco dalsza

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta książka pozwala odświeżyć sobie wiele zapomnianych faktów i wydarzeń. Gorąco polecam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy25/8/22 15:50

    I need to check this out. Thanks for sharing. Regine
    www.rsrue.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajnie, gdy autor tak uważnie obserwuje i książka wychodzi lepsza :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Na razie nie mam ochoty na takie lektury :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Być może kiedy będziesz miała przypomnisz sobie o tej książce. :D

      Usuń
  7. Jakoś nie ciągnie mnie do tego typu publikacji;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To z pewnością nie jest książka dla każdego, nie ma co się zmuszać. :D

      Usuń
  8. Sounds intriguing. Good review!

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa recenzja, ale chwilowo nie czuję parcia, by się z książką zapoznać.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?