12/07/22

"Blanka L." - Tomasz Wandzel

125/150/35740/2022

 

Świat celebrytów w pełnej krasie

 
Niezwykle specyficzna rzeczywistość, w której żyją gwiazdy, jednych przyciąga, a innych odstrasza. Z zewnątrz często wygląda idealnie, pięknie i aż nazbyt kolorowo, a tak naprawdę... no właśnie, zazwyczaj nie jest już tak cudownie i między innymi właśnie to pokazuje Autor.

Powieść to nie jest pierwsza książka Tomasza Wandzela, którą miałam okazję przeczytać, ale za każdym razem Autor mocno mnie zaskakuje. Bez większych problemów odnajduje się w kilku gatunkach, udowadniając, że żadne nowości nie są mu straszne. Tym razem stworzył pozycję na pograniczu literatury obyczajowej i romansu, w której jednak nie pominął całkowicie ważniejszych kwestii i trudnych tematów.

Blankę L. znają wszyscy. Czy znają tak naprawdę, tego nie wie nikt, ale jej "lajwy" śledzą setki lub nawet tysiące kobiet, a Instagramowe posty momentalnie zapełniają się niezliczonymi komentarzami. Tylko czy to jest prawdziwa Blanka? Nad tym prawie nikt się nie zastanawia. Cała na różowo, porusza się lexusem w landrynkowym kolorze i nigdy nie narzeka na brak funduszy. Kiedy Olek dostaje propozycję pracy dla celebrytki, nie jest pewny, czy bycie jej szoferem to fucha idealna dla niego. Postanawia jednak skorzystać z okazji, a bliskie relacje z popularną Blanką L. wykorzystać na swoją korzyść. Czy podejmie odpowiednie decyzje? Czy odkryte tajemnice i dalekosiężne plany mężczyzny mogą coś zmienić?

Książka to specyficzna lektura, która z pewnością spodoba się fanom gatunku. Ja znalazłam tutaj sporo plusów, ale również kilka minusów i o wszystkich, chociażby krótko, chciałabym napisać, by można było wyrobić sobie własne zdanie na temat tego, czy warto sięgać po tę pozycję.

Zacznę może od tych pierwszych, do których z pewnością należy niezwykle wartka akcja i bezpośrednie odniesienia do tego, co dzieje się wokół nas, przez co łatwo wyobrazić sobie, że jest się częścią wydarzeń. Tomasz Wandzel w opisywanych wydarzeniach odniósł się między innymi do obecnej sytuacji polityczno — gospodarczej, pandemii, inflacji, czy innych ważnych i bardzo aktualnych rzeczy z dość dużą neutralnością i starając się nie narzucać swoich poglądów, co na pewno było ogromną zaletą. Za interesujący zabieg uważam również to, że co prawda w krótkim i małym wątku, ale zawsze Autor zdecydował się wprowadzić swoją postać — sądzę, że wyszło to naprawdę dobrze.

Minusy, o których za chwilę napiszę, nie odbierają całkowicie przyjemności z czytania i nie są ogromnymi wadami, ale jednak bez nich książka byłaby dużo lepsza. Na okładce przeczytacie o "osobliwym humorze" i w rzeczy samej właśnie taki on jest — często po prostu do mnie nie trafiał, lub sytuacje opisane jako niezwykle zabawne dla mnie wcale takie nie były, ale to pewnie kwestia osobista każdego z nas. Kolejna fraza z blurba, czyli "szczypta pikantnej erotyki" - niejednokrotnie wcale nie szczypta, a bardzo często mocno naciągana i bardzo nienaturalna. A na koniec główna bohaterka — postać celebrytki bez dwóch zdań, wykreowana bardzo wprawnie, czego Autorowi z pewnością nie można odebrać, ale często i gęsto mocno irytująca, a gdy tego wszystkiego jest zbyt dużo, nawet wprowadzonego celowo, książki nie czyta się zbyt dobrze.

Jednym zdaniem — powieść na pewno należy do tych, które warto przeczytać i ocenić samemu. Ja ostatecznie uważam tę pozycję jako zwyczajnie dobrą — ni mniej, ni więcej. Lekka lektura, która szybko się czyta — była idealna na wolne wakacyjne popołudnie. Jeśli jednak szukacie literatury ambitnej, wyszukanego słownictwa i ogromnego przesłania to nie tędy droga — znajdziecie to w innych książkach Autora, ale tę w takiej sytuacji omijajcie.
 
Recenzja powstała dzięki współpracy z Autorem — dziękuję za możliwość przeczytania kolejnej już Pana książki.
 
6/10
 

18 komentarzy:

  1. To raczej nie jest książka dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chciałam żeby właśnie dzięki tej recenzji można było to stwierdzić. :)

      Usuń
  2. It does sound interesting. Thanks for the cool review.

    OdpowiedzUsuń
  3. Świat znanych osób to miejsce, gdzie z zewnątrz wszystko jest cudowne, błyszczące, a wewnątrz często jest nie za wesoło. Ile gwiazd zmarło, bo wpadli w szpony nałogu czy w złe towarzystwo. A z zewnątrz wydawało się, że jest super.

    :) W sumie to dobrze. Bo reklama Shopee denerwuje mnie jak mało co.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, zgadzam się, tutaj Autor kreuje taki bardzo prawdziwy obraz tego świata. Serdeczne pozdrowienia! :D

      Usuń
  4. Może sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czuję, że to nie jest książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem z tych osób, które unikają świata celebrytów i nieszczególnie interesuje mnie ich życie. Wolę fikcję i kryminały ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie raczej również ten świat nie przyciąga, chociaż jeśli chodzi o książki, to w przeciwieństwie do Ciebie, wolę problemy życia codziennego i wydarzenia, które naprawdę mogłyby się wydarzyć. :)

      Usuń
  7. Raczej nie dla mnie, choć na pewno ta książka może być ciekawa dla szerokiego grona czytelników. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie będzie powieść idealna dla wszystkich, ale z pewnością znajdzie wielu swoich fanów. :D

      Usuń
  8. Książka właśnie przede mną.

    OdpowiedzUsuń
  9. Być może sięgnę po tę książkę. Fajnie, że miałaś możliwość ją przeczytać i zaprezentować. Dobra recenzja. Tak trzymaj!
    Pozdrawiam i zapraszam do obejrzenia mojego nowego obrazu.^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że recenzja Ci się podoba. :) Pozdrawiam serdecznie!

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?