09/06/22

"Nieznajomi" - Aleksandra Nowakowska

Dzisiaj przygotowałam tekst o książce, którą czytałam już jakiś czas temu, ale mimo to dalej dość dobrze ją pamiętam. Oznacza to, że jest to lekka lektura warta poznania. 

 

160/100/48340/2021

 

Czy nieznajomi mogą stać się dla siebie najbliższymi osobami?

 
Tomek to dwudziestojednoletni chłopak, którego teraźniejszość ukształtowało dzieciństwo. I nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyż to właśnie ten okres naszego życia najbardziej wpływa na nasze dalsze funkcjonowanie, ale najmłodsze lata podobnie jak dalsze nie były szczęśliwe dla chłopaka. Jego rodzinę można by określić mianem patologicznej – matka porzuciła trzyletniego chłopca, zostawiając go z ojcem uzależnionym od alkoholu. Przemoc, codzienne głośne imprezy i odór alkoholu w mieszkaniu to była przykra i smutna codzienność Tomka, do której jednak nigdy nie przywykł i nie chciał powielać. Strach o życie ojca, którego jak mu się wydawało, nie kocha i tęsknota za matką, pomimo że ta zostawiła go, jak był tak malutki, towarzyszyły każdemu dniu dorastającego mężczyzny. Pocieszenie dawały rozmowy z przyjaciółmi, na których zawsze mógł liczyć i odskocznia w pracę. Chłopak od zawsze musiał liczyć sam na siebie, aktualnie studiuje zaocznie, pracuje w serwisie samochodowym i dorabia w klubie. Tak wyglądało życie Tomka, dopóki nie postanowił w nim czegoś zmienić, albo można by rzec że samo życie i przeznaczenie postanowiły za niego.

To właśnie w pracy w klubie po raz pierwszy, a potem coraz częściej spotyka Piękną, z którą nigdy nie rozmawiał, ale zaczęła mu się podobać. Jednocześnie wydaje mu się bardzo niedostępna. Chłopak nie chce angażować się w związki ze względu na swoją przeszłość, ale życie postanawia za niego. Kiedy dziewczyna upija się w barze i nie jest w stanie sama dotrzeć do domu, Tomek postanawia jej pomóc. To ma być tylko jednorazowa sytuacja, która nigdy się nie powtórzy, a chłopak podejrzewa, że to ich pierwsze i jedyne spotkanie, oprócz tych przelotnych, nic nieznaczących kiedy podaje drinki.

Niespodziewanie, podczas swoich pierwszych wakacji, które spędza nad morzem, a które miały być czasem odpoczynku i relaksu z przyjaciółmi ponownie spotyka Piękną. Okazuje się, że dziewczyna to Julia - przyjaciółka dziewczyny jego przyjaciela. I jakkolwiek skomplikowanie to brzmi młodzi ludzie ze względu na relacje łączące bliskie im osoby, z którymi spędzają urlop w pewnym sensie są skazani na swoje towarzystwo. Szybko jednak zaczynają dobrze się dogadywać, a nawet powoli rodzi się między nimi uczucie. Jednak ich relacja od samego początku opiera się na z pozoru niewinnym kłamstwie.

Czy ono i demony z przeszłości będą w stanie zdecydować o dalszych losach Julii i Tomka? Czy może młodzi i zakochani w sobie ludzie będą walczyć o siebie pomimo przeciwności?

Książka Aleksandry Nowakowskiej to powieść typowa dla tego gatunku. Nie znajdziemy w niej nagłych zwrotów akcji, szalonego tempa i wielu zaskakujących momentów. Od początku książki miałam wrażenie, że główni bohaterowie – jeden z niełatwą przeszłością, a drugi ze zranionym sercem spotykają się, ponieważ są w stanie sobie pomóc. Ale czy zdecydują się podjąć ten trud?

Powieść to lekka obyczajówka, w której jednak nie brakuje trudnych momentów. Książkę czytałam bardzo krótko, pochłonęłam w kilka godzin. To był przyjemny i spokojny czas z bohaterami, ale miałam wrażenie, że gdzieś po połowie książki były za duże przeskoki czasowe, a wydarzenia, dość ważne w moim odbiorze, bardzo spłycone i skrócone. Mimo to powieść uważam za godną uwagi i zdecydowanie polecam ją Czytelnikom lubiącym ten gatunek.

Książkę otrzymałam z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl Bardzo dziękuję Autorce i wydawnictwu Novae Res za możliwość poznania historii Tomka i Julii i zrecenzowania powieści. 
 
7/10
 

16 komentarzy:

  1. Jak mówił jakiś klasyk 'każdy był kiedyś niznajomym" ;)
    Zapraszam również do mnie w wolnej chwili ;) (nie mam profilu bloggera, dlatego zostawiam link)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  2. Od czasu do czasu lubię poczytać takie lekkie obyczajówki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa propozycja czytelnicza :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Sympatyczna lektura na leniwe popołudnie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mi jak na razie nie po drodze z tego typu historiami, więc póki co nie planuję jej przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Coś takiego lekkiego właśnie mi trzeba :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajne czytadło na wakacje :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ta książka może się nadać idealnie. ;D

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. To lekka obyczajówka, która czyta się naprawdę dobrze. :)

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?