05/06/22

"Miłość w ruinach" - Grażyna Malicka

106/150/30180/2022

 

Czy miłość może zrodzić się w ruinach?

 
Liliana to młoda kobieta, która postanowiła wziąć urlop i powrócić do swojego rodzinnego domu położonego w małej wsi w okolicach Poznania. Miejsce związane z dobrymi wspomnieniami z dzieciństwa obecnie jest bardziej ruiną niż domem, ale mimo to czymś przyciąga do siebie Lilianę. Kobieta lubi samotność, a w tym miejscu czuje się spokojna, może się wyciszyć i przemyśleć różne sprawy. To również tutaj czyta ulubione książki. Okazuje się, że stary dom przyciąga nie tylko Lilianę, ale również Daniela. Młody artysta w tym miejscu szuka natchnienia, inspiracji i maluje swoje obrazy.

Między tak różnymi bohaterami zaczyna powoli rodzić się uczucie. Piękne chwile nie trwają jednak wiecznie, gdyż młodzi ludzie w ruinach czują się bardzo dobrze, ale nie mogą funkcjonować tylko i wyłącznie w tym miejscu. Wzywa ich normalna rzeczywistość, a w niej czająca się za rogiem choroba Daniela i jego zaborcza matka.

Książka to dość długa powieść, na której przeczytanie potrzebowałam trochę czasu. Nie wynikało to raczej z objętości pozycji, ale z tego, że lektura nie należy do najłatwiejszych. Opis nie zdradza zbyt wiele, ale w książce stykamy się z wieloma ważnymi tematami, które niejednokrotnie są trudne i wymagające przemyślenia i skupienia.

Grażyna Malicka jako jedną z głównych postaci wykreowała bohatera z zaburzeniami osobowości typu borderline. Życie Daniela z jego chorobą nie jest łatwe — Liliana musi się nauczyć wielu rzeczy i dowiedzieć jak na niektóre sytuacje może reagować ukochany.  Choroba psychiczna jest bardzo często obecna w rozmowach tej dwójki i to głównie dzięki nim poznajemy lepiej bohatera.

Książkę czytało mi się dobrze i przyjemnie. Ciekawy pomysł na historię, rodząca się powoli romantyczna miłość i lekkie pióro sprawiły, że czas spędzony z powieścią uważam za udany. Z pozoru prosty tytuł bezpośrednio związany z wydarzeniami rozpoczynającymi fabułę szybko nabiera innego, głębszego znaczenia.

"Miłość w ruinach" to pierwsza powieść Grażyny Malickiej. Autorka swoją pisarską drogę rozpoczęła naprawdę dobrze. I chociaż w moim odczuciu było kilka minusów takich jako niedokładnie opisani bohaterowie drugoplanowi, czy czasem niepotrzebne długie opisy to znacząco nie wpłynęły one na odbiór tekstu. Zaskakujące zakończenie pozostawia nadzieję na kontynuację tej historii, więc mam nadzieję, że Grażyna Malicka nie poprzestanie na tej powieści, a z każdą kolejną napisaną pozycją będzie tylko lepiej.

Za możliwość przeczytania książki bardzo dziękuję Autorce.
 
6/10
 

36 komentarzy:

  1. Widzę, że to udany debiut. Będę miała tę książkę na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na razie sobie odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię debiuty, a ten zapowiada się naprawdę ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest idealny, jak każda książka, ale myślę, że nie powinnaś się zawieść. :)

      Usuń
  4. Tym razem nie do końca jestem przekonana :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Lubię czytać debiutantów. Będę miała tę książkę na uwadze

    OdpowiedzUsuń
  6. Być może to coś dla mojej bliskiej koleżanki, lubi podobne klimaty. A debiutantów warto czytać... Czasem zdarzają się prawdziwe perełki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą! W ostatnim czasie odkryłam kilku Debiutantów, na których kolejne książki już bardzo czekam.

      Usuń
  7. Skomplikowane losy i tematy do przemyśleń to chyba na obecną chwilę dla mnie za wiele. Na razie mam takich tematów na żywo wystarczającą ilość. Ale może w przyszłości, kto wie. :)

    Nasza sąsiadka umie zrobić niemal każde ciasto, od drożdżowego po torty. Faktycznie jej wiedza kulinarna to coś wartego podkreślenia.

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem potrzebujemy po prostu lekkich i niewymagających książek. :D

      Usuń
  8. Jestem w trakcie czytania tej książki i jak na razie bardzo mi się podoba, choć też uważam, że opisy mogłyby być nieco krótsze.

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytanie książek, w których są postacie z zaburzeniami osobowości na chwilę obecną mnie przerasta. Zatem jak na razie odpuszczę sobie tą powieść.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, to nie jest łatwy temat, a na taką lekturę musi po prostu nadejść odpowiedni czas. :)

      Usuń
  10. Such a beautiful review! Thanks so much!

    OdpowiedzUsuń
  11. It does sound amazing. Wonderful to hear about.

    OdpowiedzUsuń
  12. Love the review. I will put it on my list!

    OdpowiedzUsuń
  13. Przekornie napiszę: miłość czasem potrafi doprowadzić do ruiny

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może coś w tym jest? Myślę, że w powieści znajdziesz podpowiedź. ;D

      Usuń
  14. ja średnio takie pozycje klimatyczne czytam chyba że po ang dla ćwiczenia języka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uczenie się języka na podstawie czytania jest i dla mnie bardzo efektywnym sposobem!

      Usuń
  15. Też czytałam i polecam miłośnikom obyczajówek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super. :) Tak, to lektura idealna dla fanów książek obyczajowych.

      Usuń
  16. Ta książka ma według mnie wszystkie cechy interesującej powieści. Ruina konstrukcji i psychiki, granice wyobraźni i psychiki, malarstwo.... Jestem gotowy do lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ba razie nie mam w planach tej książki, może kiedyś 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybyśmy chcieli przeczytać wszystkie książki, które są polecane nie starczyłoby nam życia. ;)

      Usuń
  18. Nie będę ukrywała, że nie zainteresowała mnie ta książka. Może kiedyś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak również się zdarza, może inna moja propozycja bardziej przypadnie Ci do gustu. :)

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?