22/05/22

"Nic z tego nie zrozumiecie" - Martyna Pawłowska-Dymek

99/150/28110/2022

 

Chcecie coś z tego zrozumieć? Koniecznie podejmijcie próbę i przeczytajcie książkę

 
Ostatnio znowu powróciłam trochę do młodzieżówek — jednego z moich ulubionych gatunków, który przez jakiś czas z różnych względów trochę zaniedbałam. Takich książek cały czas powstaje wiele, ale niektóre z nich w ogóle do mnie nie przemawiają.

Do nastolatków nie jest łatwo trafić i sprawić, że przeczytają książkę z zaciekawieniem, ale na pewno umie to zrobić Autorka debiutująca powieścią "Nic z tego nie zrozumiecie". Książka rozpoczyna serię "Wszyscy mamy źle w głowach", a jej bohaterami są właśnie młodzi ludzie.

Druga klasa jednego z krakowskich liceów — rozpoczęcie roku szkolnego i młodzi ludzie wracający do szkoły po wakacjach, którzy praktycznie się nie znają. I nawet nie chodzi o to, że zbyt wiele o sobie nie wiedzą, niektórzy przez cały rok nawet ze sobą nie porozmawiali. Pojawienie się dwóch nowych uczniów i tragedie w życiu tych już obecnych sprawiają, że coś zaczyna się zmieniać. Ale czy na lepsze? Każdy z nastolatków skrywa jakąś tajemnicę, mierzy się z trudnościami, o których często nie wiedzą nawet najlepsi przyjaciele. Obok tego muzyka — dużo bardzo różnej muzyki. Zwycięski zespół tegorocznego konkursu kapel będzie miał okazję zagrać na ważnej gali z okazji jubileuszu szkoły. Czy nowo powstałe zespoły mają na to szansę?

Autorka bardzo realnie opisała życie nastolatków — nie jest cukierkowo, nie brakuje trudnych momentów, ale są również te szczęśliwe. Martyna Pawłowska-Dymek stworzyła wielu bardzo różnych bohaterów — w książce nie znajdziecie dwóch nawet trochę podobnych do siebie postaci. Młodzi ludzie mierzą się z tragediami, skrzętnie ukrywają wiele tajemnic, przeżywają pierwsze zauroczenia, zmagają się ze szkolną rzeczywistością i próbuję znaleźć czas na realizację swoich pasji. Autorka wykreowała nastolatków takimi, jakimi są naprawdę, przez co książka wydaje się bardzo realistyczna i czyta się ją naprawdę dobrze.

Bardzo ważną rolę w powieści odgrywa muzyka, która w pewnym sensie łączy bohaterów, którzy z pozoru nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego i są bardzo różni. Autorka skupia się również na roli prawdziwej i szczerej przyjaźni w życiu młodego człowieka, a także dotyka wielu problemów, z którymi bardzo często muszą poradzić sobie młodzi ludzie.

Powieść czytało mi się bardzo dobrze, kiedy już poznałam bohaterów, byłam bardzo ciekawa, jakie skrywają sekrety i czy naprawdę są tacy, na jakich się kreują. Nie mogłam się oderwać od książki, a po przewróceniu ostatniej strony, nie mogłam uwierzyć, że to już koniec. Z niecierpliwością będę czekać na możliwość przeczytania kolejnego tomu i poznania dalszych losów bohaterów, a Was bardzo zachęcam, by poznać ich historie.
 
Książkę przeczytałam dzięki uprzejmości Autorki, bardzo dziękuję.
 
8/10
 

44 komentarze:

  1. Świetna recenzja! Bardzo dziękuję i z przyjemnością będę ją udostępniać :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobra recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja już chyba jestem za stara na taką literaturę, ale żałuję, że jak byłam w liceum nie było zbyt wiele takich książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja myślę, że na takie książki nikt nigdy nie jest za stary. ;) Może nie wszystkie młodzieżówki spodobają się dorosłym, ale są również te naprawdę warte uwagi. :)

      Usuń
    2. Myślę, że dorośli czytelnicy też będą mieli sporo frajdy przy czytaniu tej książki :)

      Usuń
  4. Such a wonderful review. Looks to be of interest!

    OdpowiedzUsuń
  5. Love the review. Yes, I love YA books!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Some of the young adult books are really good and that novel is like that. Thanks!

      Usuń
  6. Oh, the youth in books. A very good thing indeed!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Young people bring a different perspective. I liked this book very much. :)

      Usuń
  7. Widzę, że książka jest bardzo mocno wciągająca. Będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
  8. Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, mam nadzieję, że nie pożałujesz!

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Wśród tego typu powieści bardzo się wyróżnia, myślę, że Ci się spodoba. :D

      Usuń
  10. U mnie młodzieżówek niewiele, ale się zdarzją

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię ten gatunek, daje całkiem inne spojrzenie. :)

      Usuń
  11. Niedawno czytałam ciekawą książkę o młodzieży - "Ćwiczenia akrobatyczne". Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za polecenie. :D Nie słyszałam jeszcze o tej powieści, będę ją mieć na uwadze.

      Usuń
  12. Odpowiedzi
    1. To prawda, szczególnie w kontekście całej książki.

      Usuń
    2. Tytuł jest adekwatny do treści :)

      Usuń
    3. Do fabuły, ale nie tylko. :) Nie zdradzę więcej, ale ja odczytuję go na co najmniej kilka sposobów. ;D

      Usuń
    4. O! Jestem bardzo ciekawa, co wyłapałaś :)

      Usuń
    5. Nie chcę mówić za dużo, ale według mnie tytuł jest tak wieloznaczny, że oprócz dosłownego znaczenia ma jeszcze kilka innych - w tym pewnie takie, o których Pani myślała pisząc, ale również te, które dostrzegają Czytelnicy. :)

      Usuń
  13. Nie znam tego tytułu, ale chętnie bym poznała :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciekawa pozycja, choć może niekoniecznie dla mnie, bo czasy nastoletnie mam już dawno za sobą, a i młodzieżówki czytam naprawdę rzadko ;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, chociaż uważam, ze akurat ta młodzieżówka jest dość uniwersalna. ;D

      Usuń
    2. Lubię polecać tę książkę dorosłym czytelnikom, bo jest tam sporo mrugnięć do nich :)

      Usuń
    3. I ja je zauważyłam. ;) Myślę, że byłoby nawet bardzo dobrze, jeśli dorośli przeczytaliby o niektórych rzeczach. :)

      Usuń
  15. lubię jak książka wciąga i ma realia takie prawdziwe:) a nie coś w stylu amerykańskich romansów xd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę w takim razie, że ta powieść przypadnie Ci do gustu. :)

      Usuń
  16. Uwielbiam książki, w których bohaterowie są nastolatkami, chociaż sama już naście lat mam dawno za sobą. Myślę, że ta książka mi się spodoba. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że w takiej sytuacji będzie to idealna książka. :D

      Usuń
  17. Również lubię czytać młodzieżówki, chociaż ostatnio coraz mniej mam okazję. Ten tytuł wydaje się ciekawy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To było u nas podobnie. :) Ta książka czyta się naprawdę bardzo dobrze. :D

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?