15/05/22

"Młodość. Wyznania nastolatków" - Linn Skåber

94/150/26570/2022

 

Nastoletnie życie wcale nie jest łatwe proste i przyjemne, a bohaterowie książki udowadniają to z każdym kolejnym słowem

 

RECENZJA PRZEDPREMIEROWA 

Premiera książki 18.05.2022r.

 
Pamiętacie, jak to jest mieć naście lat, czy już powoli zapominacie? Niezależnie od tego, czy zaliczacie się do młodzieży, czy może ten okres już dawno za Wami ta książka jest dla Was. To bardzo ważna powieść, którą Autorka napisała dzięki nastolatkom. To oni zaprosili ją do swojego świata, pozwolili na obserwację i wyciąganie trafnych wniosków, przez co ta lektura jest po prostu prawdziwa, a nie naciągana.

Książka w zasadzie nie ma fabuły. To wiele bardzo różnych historii, które mają jeden wspólny pierwiastek — są opowiadane przez młodych ludzi. Za jednym razem można przeczytać o błahych z pozoru problemach, które w tamtym momencie są najważniejszymi na świecie, z drugiej o naprawdę poważnych sprawach, które nigdy nie powinny być bagatelizowane. Są to opowieści tak różne od siebie, jak tylko różni mogą być ludzie. Bo trzeba pamiętać, że nastolatkowie to także ludzie, na dodatek opuszczający bezpieczny etap dzieciństwa i wkraczający w niejednokrotnie brutalną rzeczywistość, co w swoich wypowiedziach wielokrotnie powtarzają bohaterowie.

Samotność i niezrozumienie — to najprawdopodobniej najczęściej poruszane w powieści kwestie. Różna samotność i różne niezrozumienie, ale zazwyczaj dotyczą dorosłych. Równie często Linn Skåber dotyka bardzo trudnego tematu śmierci, ale również nastoletniego zauroczenia i zakochania się i to w bardzo różnych postaciach. Mowa także o tym, że nagle ukochane zabawki z dzieciństwa trzeba schować do piwnicy, a najlepszy przyjaciel z dzieciństwa już nie jest taki jak dawniej. Wszystko to bardzo ważne tematy poruszone w oryginalny, ale przede wszystkim prawdziwy sposób. Widać, że Autorka bardzo długo musiała wsłuchiwać się w prawdziwy głos nastolatków, a przede wszystkim bardzo chcieć ich zrozumieć, by powstała taka książka.

Dwie rzeczy najbardziej zapadły mi w pamięć, być może przez to, że są mi bardzo bliskie. Też czasem oddałabym swoją młodość spakowaną w pudła, czasem bym nawet za to dopłaciła i wszystkie okleiła taśmą z napisem ostrożnie. Być może najcięższy nie byłby w moim przypadku karton z napisem "Oczekiwania", a inny, ale pomysł bardzo mi się podoba. Cytat, który od razu zapamiętałam, nawet nie musiałam go zapisywać to słowa "Nigdy nie byłam fanką ludzi. W ich towarzystwie staję się dziwnie milcząca." Myślę, że utożsamia się z nim więcej nastolatków, niż się do tego przyznaje.

Wszystkiego dopełniają niezwykle klimatyczne ilustracje, jednej z moich ulubionych ilustratorek — Lisy Aisato. Przepadłam po "Śnieżnej Siostrze", a tutaj udowodniła jeszcze, że potrafi odmalować to, co napisane słowami, nie szczędząc przy tym emocji. Myślę, że ta powieść bez obrazków lub z innymi nie byłaby taka pełna.

Książkę zdecydowanie warto przeczytać. Myślę, że trafi zarówno do nastolatków jak i ich Rodziców. Każdy znajdzie w niej cząstkę siebie i problem, z którym musiał się mierzyć, lub w dalszym ciągu mierzy. Nie czytałam drugiej takiej książki i myślę, że nie szybko taka powstanie, więc zdecydowanie polecam.
 
Recenzja powstała dzięki współpracy z Wydawnictwem Literackim. 
 
8/10
 

30 komentarzy:

  1. Tym razem myślę, że to nie jest tytuł dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To specyficzna książka i może się spodobać lub nie, rozumiem. :)

      Usuń
  2. Może się za nią rozejrzę

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy tytuł. Będę miała na uwadze tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W gąszczu książek dla młodzieży ta bardzo się wyróżnia i może spodobać się nie tylko nastolatkom. :)

      Usuń
  4. Przyznam, że pierwszy raz słyszę o tej książce 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że jeszcze nie jest o niej głośno, bo to nawet nie nowość, tą będzie dopiero na dniach. Mam jednak nadzieję, że z wyjątkowym przekazem i cudownymi ilustracjami szybko zyska wielu odbiorców.

      Usuń
  5. Mnie książka zainteresowała, więc na pewno za jakiś czas dam jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cóż, nie chciałabym wrócić do nastoletnich czasów, bo lubię swoje życie teraz, a wtedy człowiekiem targało tak wiele emocji... Ale warto wiedzieć, że jest taka książka, by sięgnąć gdy nasze dzieci będą wkraczać w ten wiek i przypomnieć sobie wszystko, co czuliśmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zdecydowanie książka, która stawia na emocje i prawdziwość, więc myślę, że będzie wtedy pozycją idealną. :D

      Usuń
  7. Bardzo chcę ją przeczytać! Coś czuję, że może do mnie trafić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że to powieść, która trafi do wielu, więc jeśli Ci się spodobała, to zdecydowanie warto!

      Usuń
  8. ooo to by było coś dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam serdecznie ♡
    U recenzja przedpremierowa! Uwielbiam! :) Książka na pewno jest interesująca, chodź ma specyficzny klimat. Na pewno znajdzie wielu miłośników! Sama, przyznam, jestem nią zainteresowana bo wydaje mi się być ciekawą do poznania formą spisania nastoletnich myśli i uczuć. Każdy z nas był kiedyś nastolatkiem, może warto zagłębić się w tej książce :) Świetna recenzja!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem właśnie takie specyficzne książki lubią zaskoczyć i bardzo się spodobać! Na pewno warto przekonać się o tym samemu. Bardzo się cieszę, że recenzja Ci się podoba. Pozdrawiam. :D

      Usuń
  10. książka brzmi naprawdę dobrze! I fajnie że nie jest taka oklepana tylko inna, jakby prawdziwa:) obserwuję z miłą chęcią i zapraszam serdecznie do siebie;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to bardzo duża zaleta tej pozycji. Dziękuję! :)

      Usuń
  11. Looks like it has a lot to offer. Thanks for the wonderful review!

    OdpowiedzUsuń
  12. Even without plot. Sounds very interesting. Thanks!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I think in some books plot is not necessary. This book is really good. :D

      Usuń
  13. Dobrze, że powstają takie książki dla nastolatków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda! I myślę, że są ważne nie tylko dla nastolatków.

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?