16/04/22

"Pocztówki z Portugalii" - Jolanta Kosowska

67/150/19430/2022

 

Tajemnicze pocztówki z Portugalii — kto je wysyła i co tak naprawdę oznaczają? 

 
Prawdziwa miłość Konrada i Olgi kończy się nagle przez błąd jednego z nich i nieumiejętność wybaczenia drugiego. Przez lata żyją osobno, na swój sposób przeżywają koniec związku i próbują zamknąć drzwi do przeszłości.

Olga to dziennikarka, która zajmuje się trudnymi społecznie tematami. Pasją kobiety jest fotografia, jej zdjęcia podobają się wielu, wygrywa nawet międzynarodowy konkurs fotograficzny i jedzie na wystawę do Lizbony. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego odwiedza piękną, lecz tajemniczą Portugalię. Drugi pośrednio związany z pracą, a bezpośrednio z wewnętrzną potrzebą — odnalezienie pewnego artysty, który zniknął bez śladu.

Konrad po rozstaniu z Olgą nie mógł już dłużej wytrzymać we Wrocławiu, gdzie pracował jako nauczyciel akademicki. Wszystko przypominało mu tam ukochaną i szczęśliwe chwile, które już nigdy nie mogłyby się powtórzyć. Mężczyzna szczęścia nie odnalazł również w Lipsku, więc postanowił zrezygnować z pracy. Przeniósł się do Portugalii, gdzie całkowicie zmienił zawód i oprowadza wycieczki. To tam odnalazł względny spokój i odciął się od bolesnych wydarzeń.

Drogi tej dwójki niespodziewanie przetną się właśnie w Portugalii. Po wielu latach będą mieli szansę spokojnie porozmawiać i wyjaśnić sobie wiele rzeczy. Żadne z nich nie jest tu przypadkiem, ale czy któreś odnajdzie swoje szczęście? Dlaczego Olga tak uporczywie szuka artysty? Czy Konrad może jej w tym pomóc?

Jolanta Kosowska zabiera Czytelnika do tytułowej Portugalii, a dokładniej w okolice Lizbony — do Sintry. Autorka w wyjątkowy sposób opisuje miejsca, przyrodę i okolicę. Wszystkie opowieści są niezwykle klimatyczne i napisane pięknym językiem. Nie tylko miałam wrażenie, że jestem w Portugalii, ale także prawie widziałam tajemnicze i gęste mgły, czy słyszałam huk oceanu.

Sami bohaterowie i ich historie są niepowtarzalne. I nie chodzi tutaj tylko o tych głównych, ale również o tych pobocznych, których historię są bardzo ważne. Bardzo poruszył mnie wątek Wojtusia chorego na dystrofię mięśniową i jego dzielnej mamy. Autorka dotyka wielu ważnych tematów takich jak niepełnosprawność dziecka, radzenie sobie z chorobą, umiejętność udzielania bezinteresownej pomocy, czy zaginięcie bez śladu. Jolanta Kosowska pisze również o lżejszych rzeczach, jakimi są podróże, prawdziwa przyjaźń, czy przeznaczenie. 

Książkę przeczytałam niezwykle szybko, a cała historia bardzo mnie wciągnęła. Z nadzieją śledziłam losy Wojtka, trzymałam kciuki za Olgę i Konrada, ale równie z chęcią podróżowałam z nimi po Portugalii, odkrywając kolejne tajemnice. A ich w powieści jest sporo, podobnie jak zwrotów akcji. Kiedy wydaje się, że wszystko już się wyjaśniło, Autorka funduje czytelnikowi kolejne zmiany, ale również daje pole do zastanowienia i refleksji.

Niezwykła lektura na długo pozostanie w mojej pamięci. To piękna powieść nie tylko o miłości, ale również chorobie, stracie i podróżach. Po przeczytaniu nie da się zapomnieć tej historii, a słowa bohaterów na długo pozostają w pamięci. Mnogość emocji odczuwanych przez bohaterów, które szybko przenoszą się na Czytelnika, sprawia, że książka jest bardzo realna i na pewno na długo pozostanie w sercu każdego z Was. To powieść, którą zdecydowanie warto przeczytać i wraz z Autorką wybrać się do wyjątkowej Portugalii.

Książkę otrzymałam od Autorki, za co bardzo dziękuję — wszystkie podróże z napisanymi przez Panią historiami są wyjątkowe i niepowtarzalne. 

8/10 ⭐

4 komentarze:

  1. Świetna książka, kolejna w dorobku autorki. Bardzo szybko się ją czyta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, czyta się błyskawicznie. To wyjątkowa książka i historia, którą zdecydowanie warto znać.

      Usuń
  2. Uwielbiam książki tej autorki, więc i tę będę miała na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja dopiero zaczynam poznawać twórczość Autorki i bardzo się z tego cieszę. :) Naprawdę polecam przeczytać. :D

      Usuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?