30/12/21

"Słowik" - Kristin Hannah

43/100/13650/2021

To już moje kolejne spotkanie z autorką. Kristin Hannah zawsze opisuje trudne tematy w przystępny sposób, jednocześnie ukazując prawdę i sprawiając, że czytelnik tworzy swego rodzaju więź z bohaterami. Wszystkie powieści tej autorki, które do tej pory przeczytałam były poruszające do głębi, poważne, a jednocześnie momentami zabawne, ale zdecydowanie warte przeczytania. Podobnie było z tą książką.

Powieść jest fikcyjna, ale oparta na prawdziwych wydarzeniach, które przeżyła belgijska bohaterka ruchu oporu – Andrée de Jongh. Kobieta pomagała w stworzeniu drogi, którą ludzie uciekali z okupowanej przez Hitlera Francji, te wydarzenia także mają odbicie w ukazanej przez autorkę historii. Hannah inspirowała się także innymi wojennymi opowieściami kobiet i taka właśnie jest ta książka – o kobietach, ukazująca wojnę z ich perspektywy.

Główne bohaterki to dwie siostry Isabelle i Vianne, które różni nie tylko spora, bo dziesięcioletnia różnica wieku, ale także wiele innych rzeczy, łączy jednak jedno – kiedy w 1940 roku Francja zostaje zajęta przez Niemców obie kobiety muszą na swój sposób poradzić sobie z tą trudną sytuacją. Choć osobno rozpoczynają każda na swój sposób niebezpieczną drogę ku wolności, przetrwaniu i prawdziwej miłości.

Dziewiętnastoletnia Isabelle – buntowniczka nieprzestrzegająca żadnych zasad, która nie może być na dłużej w jednym miejscu postanawia dołączyć do ruchu oporu. Nie boi się o swoje życie i nie zważa na śmiertelne niebezpieczeństwo. Ma jeden cel – przyczynić się do wyzwolenia kraju.

Vianne to matka kilkuletniej córeczki i żona, która nad życie kocha zmobilizowanego do walki męża. Dla kobiety najważniejszy jest spokój i szczęście rodziny, która jest dla niej najcenniejsza. Pomimo wojny i niebezpieczeństwa dąży do swojego celu. Jest zmuszona przyjąć pod dach wroga – niemieckiego kapitana.

Odmienne podejście i inne zachowanie w konkretnych sytuacjach nie pomagają w odbudowaniu i tak trudnej sytuacji, która łączy siostry. Czy kobiety w końcu się pogodzą? Czy każda wygra swoją prywatną wojnę? Jak przetrwają ten trudny czas?

Książka Kristin Hannah to opowieść nie tylko o wojnie i relacji między siostrami. To także, a może przede wszystkim historia o wewnętrznej sile, którą każdy z nas posiada, o odwadze, determinacji i dążeniu do obranych sobie celów.

„Słowik” to lektura zdecydowanie warta przeczytania. Choć poruszająca trudny temat napisana w przystępny sposób, tak, że chce się przewracać kolejne kartki, by poznać dalsze losy bohaterek.
 
7/10


3 komentarze:

  1. Mam tą książkę u siebie na półce i jak na razie wciąż czeka na swoją kolej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie czekają już kolejne dwie tej autorki a tą naprawdę polecam :)

      Usuń
  2. Anonimowy1/2/23 01:31

    Czytałam już kiedyś jedną jej książkę i bardzo mnie wzruszyła tamta historia. Niestety tytułu nie pamiętam. Jeśli sobie przypomnę to na pewno napiszę :)

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?