10/06/21

"Skąpiec" - Molier

Harpagon to tytułowy skąpiec, któremu zależy wyłącznie na pieniądzach, nic innego nie ma dla niego znaczenia. Dusigrosz ma dwoje dzieci: Kleanta i Elizę. 

Syn zakochany jest ze wzajemnością w Mariannie, ale boi się wyznać prawdę ojcu. Jego ukochana to dobra i uczciwa, ale niezbyt bogata dziewczyna. Marianna mieszka ze swoją chorą matką niedaleko Harpagona. Niespodziewanie Kleant dowiaduje się, że musi rywalizować o ukochaną z własnym ojcem.

Eliza także znalazła swoją miłość. Uczucia żywi do Walerego. Młody mężczyzna wkupia się w łaski Harpagona, zgadzając się z każdym jego słowem. Zakochani nie mogą liczyć na akceptację ojca dziewczyny, ponieważ Walery nie ma majątku i nie pamięta swoich rodziców.

Kleant zwierza się siostrze ze swoich uczuć, nie spodziewając się, że Eliza też jest zakochana. Rodzeństwo postanawia, że nie zgodzi się na propozycje ojca i za wszelką cenę będzie walczyć o prawdziwą miłość. 

Utwór jest lekturą szkolną, jednak przyjemnie się go czyta. Komedia opisuje losy Skąpca, który nad wszystko przekłada wagę pieniądza i jego zakochanych dzieci. W utworze występują wszystkie typy komizmu, dlatego cały dramat jest bardzo śmieszny. Zarówno postacie, ich wypowiedzi jak i same sytuacje zachęcają do przewracania kolejnych stron książki.  

6/10


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?