05/01/21

"Dom, który się przebudził" - Martin Widmark, Emilia Dziubak

Larson to starszy człowiek, którego stan zdrowia w ostatnich latach coraz bardziej się pogarsza. Razem z głównym bohaterem starzeje się jego dom. Starszy pan nie dba o rośliny, które uschnięte stoją na parapetach, nie ściera kurzu, którego wszędzie jest pełno i nie myje brudnych okien, przez które promienie słoneczne nie mają szansy się przebić. Nawet ukochany kot staruszka Jan Sebastian pewnego dnia wyszedł z domu i już nie wrócił. Larson często wraca do wspomnień z przed lat. Przypomina sobie czasy, kiedy jego żona Sara jeszcze żyła i malowała piękne obrazy. Wspomina także momenty, kiedy syn i córka bawili się w dziecięcym pokoju. Teraz to już dorośli ludzie, którzy mają swoje rodziny i własne dzieci.Larson czuje się samotny, brakuje mu tych wspólnych chwil, śmiechu dzieci i nowych obrazów powstających w pracowni. W domu panuje przygnębiająca cisza, a Larson jakby przygotowując się do kresu życia gasi światła w całym domu. Niespodziewanie do drzwi zrzędliwego mężczyzny puka mały chłopiec z prośbą o zaopiekowanie się jego roślinką na czas wyjazdu. Staruszek nawet nie zdążył odmówić małemu sąsiadowi, kiedy usłyszał trzaśnięcie drzwi i odgłos odjeżdżającego samochodu. Tym sposobem Larson musi zaopiekować się doniczką z kupką ziemi, w której nawet nie widać roślinki. Mężczyzna nie jest zadowolony z powierzonego mu zadania, uważa, ze jest za stary, by opiekować się czymkolwiek. Właśnie w tym momencie zaczyna się przemiana głównego bohatera. 

Książka to pełna refleksji, wzruszająca opowieść o samotności. Martin Widmark – wybitny szwedzki autor literatury dla dzieci wraz z Emilią Dziubak – polską ilustratorką stworzyli opowieść z przesłaniem opowiadającą o tym, że że zawsze można zacząć żyć od nowa i warto mieć coś, o co można się troszczyć, nawet jeśli jest to tylko roślinka w doniczce.

8/10 ⭐


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?