22/01/24

"Szeptane" - Paweł Beręsewicz

185/180/2023

 

Czy rzeczywiście warto za wszelką cenę walczyć o marzenia?

 
Seria Plus minus 16 zawsze przynosi mi bardzo dobre lektury o ważnych problemach nastolatków. Chociaż bohaterowie są bardzo różni łączy ich jedno — wiek dojrzewania, który wcale do łatwych nie należy i nieodłącznie wiąże się z pierwszymi dorosłymi problemami i trudnymi decyzjami. Paweł Beręsewicz opisuje losy kilku nastolatków, którzy, aby spełnić swoje marzenie, są w stanie zrobić naprawdę wiele... będą tylko musieli zastanowić się nad tym, czy warto.

Filip i jego koledzy są w stanie znieść dużo, by zdobyć wymarzone bilety na Finał Ligi Mistrzów w Warszawie. Nastolatkowie bez wahania podejmują się pierwszych prac dorywczych, byle tylko zarobić pieniądze. Licealiści codziennie o świece roznoszą ulotki, za które dostają marne grosze, więc nic dziwnego, że gdy nadarza się okazja innej, lepiej płatnej pracy nie wahają się zbyt długo. Owszem, oszczędności rosną, ale proporcjonalnie wraz z nimi rosną również problemy i pierwsze moralne dylematy, a także zgrzyty w przyjaźni. W końcu trzeba podjąć pierwszą dorosłą decyzję... jak nastolatkowie sobie z nią poradzą?

Paweł Beręsewicz napisał ciekawą powieść dla młodzieży, w której nie brakuje trudnych tematów. Autor bardzo realnie wykreował świat nastolatków, który wcale nie jest taki prosty, jak niektórym się wydaje. Wprawnie stworzył sylwetki bohaterów, które z pewnością będą bliskie wielu młodym ludziom, a także dobrze oddał problemy i dylematy, z którymi muszą się mierzyć.

"Szeptane" to naprawdę dobra młodzieżówka, w świecie której odnajdzie się wielu nastolatków. Pierwsze poważne dylematy moralne, dorosłe decyzje, na które nie wszyscy są gotowi i internetowy świat. Ten za to daje bardzo dużo możliwości, jest względnie łatwą drogą, która pozwoli spełnić marzenia, ale jednocześnie wiąże się z licznymi zagrożeniami i trudnościami.

Książkę przeczytałam naprawdę szybko i spędziłam miły czas z lekturą. Z pewnością przypadnie do gustu nastolatkom w wieku zbliżonym do bohaterów, którzy również w swoim życiu stają przed pierwszymi poważnymi decyzjami, spełniają swoje marzenia i doceniają rolę przyjaźni. Polecam!

Egzemplarz recenzencki otrzymałam od Wydawnictwa Literatura.
 
6/10
 

3 komentarze:

  1. Zaproponuj lekturę tej książki mojej siostrzenicy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię od czasu do czasu młodzieżówki, ale ta chyba nie bardzo mi pasuje. Na pewno trafi w gusta młodszych czytelników.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nam jeszcze parę lat brakuje :)

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?