12/02/23

"Weź to serce" - Iwona Żytkowiak

16/180/4030/2023

 

"Czasami, by ktoś mógł żyć, ktoś musi umrzeć" - smutne, ale prawdziwe stwierdzenie


Zgadzacie się ze słowami, którymi zatytułowałam tę recenzję? To zdanie znajdziecie tuż pod tytułem na okładce książki. To niełatwe słowa, ale jeśli dobrze się zastanowić, często tak właśnie jest... Nieraz śmierć jednego człowieka, pozwala na ratowanie życia drugiego. Czy właśnie o taką sytuację będzie chodzić w tej powieści? Aby się tego dowiedzieć, musicie sięgnąć po lekturę, a ja postaram się Was do tego zachęcić.

W najnowszej książce Iwony Żytkowiak przeczytacie o losach kilku małżeństw i par. Wszyscy bardzo się od siebie różnią, ale łączy ich z pewnością jedno — z wielu powodów znaleźli się na życiowych zakrętach i nie do końca umieją sobie z nimi poradzić. W każdym tym przypadku sytuacja nie jest łatwa, chociaż jej powody bardzo różne. 

Powieść obfituje w różne historie naprawdę wielu postaci, bohaterów Wam tutaj nie zabraknie — dla jednych będzie to na pewno duży plus, dla innych minus. Ja generalnie lubię książki, w których można śledzić losy wielu postaci, ale tutaj w pewnym momencie zaczęłam się gubić — chyba mimo wszystko w moim odczuciu tych bohaterów było trochę za dużo.

Sam pomysł na fabułę i poprowadzenie tej historii jest naprawdę świetny. Autorka pokazuje Czytelnikowi, to, co tak naprawdę powinien wiedzieć każdy z nas — w starciu z chorobą często wysokie stanowisko, rozpoznawalność, pieniądze czy inny majątek nie odgrywają żadnej roli. Śmierć nie wybiera, na drugą stronę nie zabierzemy ze sobą żadnych dóbr materialnych, ale każdy z nas może zrobić o wiele więcej.

Powieść kończy niezwykle ważny apel, którego nie będę przywoływać w całości, ale polecam Waszej uwadze. Najważniejszy w moim odczuciu fragment, to ten uświadamiający, że "(...) nie można przywrócić życia osobie zmarłej, lecz zgoda na pobranie narządów może uratować nawet 8 innych osób". To niezwykle istotny temat, w dalszym ciągu poruszany zbyt rzadko, Pani Iwona podjęła się jego realizacji i uważam, że wyszło jej to bardzo dobrze.

Książkę zdecydowanie warto przeczytać. Chociaż ilość bohaterów w pewnym momencie zaczęła mnie męczyć, to jest to pozycja tak ważna tematycznie i wartościowa, że mimo wszystko bardzo Wam ją polecam. Jeśli chodzi o działania zwiększające świadomość społeczną i dające możliwość świadomego wyboru zawsze jestem na tak, więc i w tym przypadku nie mogło być inaczej.
 
Egzemplarz recenzencki otrzymałam od Wydawnictwa Replika.  
 
7/10
 

4 komentarze:

  1. Ja też bardzo mocno polecam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. O właśnie też dodałam recenzję tej książki na bloga I podzielam Twoje zdanie. Zdecydowanie warto sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?