13/09/22

"Dwie twarze królowej" - Joanna Kupniewska

202/150/60370/2022

 

Jeden człowiek o dwóch twarzach, a może właśnie nie jeden i stąd wszystkie wątpliwości?

 
Zosia to studentka medycyny, która odkąd pamięta, interesowała się parapsychologią. Horoskopy, poprzednie wcielenia, praktyka jogi i zainteresowanie zaświatami to jej codzienność. Nic więc dziwnego, że nie potrzeba długich namów przyjaciółki, by młoda kobieta zdecydowała się na wizytę u specjalisty reinkarnacji. To właśnie u niego podczas rytuału dzieje się niezwykła rzecz.

W niewyjaśnionych okolicznościach Zosia przenosi się do szesnastego wieku i wciela się w Bonę Sforzę. Zupełnie inny Kraków, pierwsza polska królowa zaangażowana w sprawy polityczne i młoda dziewczyna z zupełnie innej rzeczywistości, która może mieć zmienić historię. Czy wszystko skończy się dobrze? Jak ta osobliwa podróż zmieni Zosię i jej postrzeganie świata?

Joanna Kupniewska napisała bardzo dobrą powieść obyczajową. Autorka wprawnie wplotła do fabuły bardzo dużą część historii — nie jest ona jednak podana w schematyczny, podręcznikowy, często bardzo nudny sposób, ale niezwykle ciekawie i intrygująco. Myślę, że nawet osoby, które z historią mają na bakier, w tej formie mogą ją polubić.

Lekturę cechuje również duża dawka humoru. Śmieszą zarówno wypowiedzi, zachowania postaci jak i konkretne sytuacje. Zresztą czy mogłoby być inaczej? Wyobraźcie sobie, że cofacie się tyle setek lat wstecz. Czy ktoś z Was bez problemu odnalazłby się w takich realiach? Myślę, że w tej sytuacji śmieszne wpadki są wręcz bardzo naturalne i Autorka tak właśnie je ukazała.

Kreacja postaci również jest bardzo zadowolona. Już sama Zosia w swoim prawdziwym życiu jako studentka medycyny jest niezwykle ciekawą bohaterką, ale kiedy wciela się w Bonę Sforzę, poznajemy ją z zupełnie innej strony. Możemy obserwować poczynania dziewczyny oraz jej dobrą "grę aktorską", by chociaż trochę przystawać do realiów i nie ukazywać drugiej, niezrozumiałej twarzy królowej. W niektórych sytuacjach Czytelnik z pewnością będzie wręcz podziwiał młodą kobietę za opanowanie i umiejętność odnalezienia się w sytuacji, w innych zaś śmiał się z jej pomysłów.

Książka bardzo mi się podobała — ta obyczajówka z dużą dawką humoru i jeszcze większą historii zagwarantuje Wam miło spędzony czas. Jeśli szukacie lekkiej lektury, przy której można się pośmiać, ale również czegoś nauczyć to zachęcam do sięgnięcia po powieść.

Recenzja powstała dzięki współpracy z Wydawnictwem Novae Res.
 
7/10
 

26 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawa fabuła i bardzo mi bliska, bo kilka lat temu napisałam fanfiction o dziewczynie, która przeniosła się do swojego poprzedniego wcielenia, dzięki czemu zmieniła bieg historii 😁

    OdpowiedzUsuń
  2. To może być naprawdę interesujące i wyróżniające się! Zapisuję tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyróżniająca to dobre słowo. Zdecydowanie warto. :)

      Usuń
  3. Dawka humoru, paranormalne i ezoteryczne elementy i sama historia przeniesienia w czasie wydaje się ciekawa, więc będę miała na uwadze tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Widzę, że to książka, jaką warto się zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
  5. Recenzja bardzo ciekawa, ale książka nie do końca w moim guście czytelniczym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Rozumiem, przecież każdy z nas czyta trochę inne książki. :)

      Usuń
  6. Na razie nie mam jej w planach, ale nie mówię też nie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawy pomysł na powieść, ale ja się nie skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może w kolejnych wpisach uda Ci się znaleźć książkę dla siebie. :)

      Usuń
  8. Uuu brzmi super :D Zapisałam, jutro idę jej szukać ;)!
    Pozdrawiam! Miłego dnia :)
    Zapraszam również do mnie w wolnej chwili ;) (nie mam profilu bloggera, dlatego zostawiam link)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
  9. Brzmi nieźle! Może kiedyś się skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam Królową Bonę - oglądałem wielokrotnie serial, sporo czytałem też jej biografii. A to powyższe połączenie jest wprost niesamowite :-) .Pozdrowienia :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Połączenie niecodzienne, ale bardzo ciekawe. :) Pozdrawiam!

      Usuń
  11. Książka po prostu super. :))) POLECAM wszystkim niezdecydowanym.

    OdpowiedzUsuń

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?