06/02/22

"Armacademix" - Oskar Szwabowski

19/150/5430/2022 

 

Świat poezji - niespójny, a jednocześnie tak połączony i zmuszający do chociaż chwilowego zatrzymania i przemyślenia 

 
"Armacademix" to zbiór wierszy napisanych przez Oskara Szwabowskiego - autoetnografa, twórcy wierszy, opowiadań, czy (art)zinów.

W zbiorze czytelnik zetknie się z 27 bardzo różnymi wierszami. Przeczytamy wiersze białe i rymowane, długie i krótkie, podzielone na strofy i ciągłe. Teksty różnią się również warstwą przenośną - w jednych znajdziemy wiele przenośni, alegorii i odwołań, a drugie będą bardzo dosłowne.

"Nie mamy wiele tylko słowa zalegające w wilgotnych zatęchłych piwnicach" i zgodnie z tą myślą autor przekazuje nam historie. Dzieli się słowami - czasem łatwymi i zrozumiałymi, ale nierzadko wymagającymi refleksji, skupienia i zastanowienia, zatrzymania się na chwilę i pomyślenia.

Teksty dotykają bardzo różnej tematyki, nie skupiają się na jednym aspekcie, a jednocześnie w jakiś sposób są spójne i się ze sobą łączą.

Wiersze czyta się naprawdę przyjemnie i płynnie. Pomimo niewielkiej objętości, niespełna czterdziestu stron,  nie jest to jednak książka, którą da się przeczytać bardzo szybko. Od pierwszego tekstu miałam wrażenie, że Autor zachęca do powolnego zapoznawania się z jego twórczością, chwili zastanowienia i głębszego przemyślenia.

Chociaż większość wierszy mi się podobała, to jeden najbardziej przypadł mi do gustu. Zatytułowany "Kolaż - fejsbookowa narracja (20 minut)" pokazuje wysyłane przez portal powiadomienia, które wyświetlały się we wspomnianym czasie. Są to rzeczy tak różne i niespójne, w większości nic niedające i niepotrzebne, że podczas czytania nie wiedziałam, czy się śmiać, czy może jednak podejść do tekstu na poważnie. Mam wrażenie, nie wiem, czy słuszne, że autor chciał pokazać, że często w tym świecie wirtualnym, w którym spędzamy bardzo dużo czasu, tak naprawdę go marnujemy. Media społecznościowe często bombardują nas informacjami, którymi nie jesteśmy zainteresowani i których sami najprawdopodobniej nigdy byśmy nie szukali. Szczególnie ten tekst kazał mi się zatrzymać i zastanowić, musiałam odłożyć na chwilę książkę i w ciszy pomyśleć.

Zbiór wierszy Oskara Szwabowskiego to na pewno pozycja, którą warto się zainteresować. Z pewnością idealna dla fanów poezji i tekstów zmuszających do refleksji. 
 
Egzemplarz recenzencki otrzymałam od Wydawnictwa Oficynka - bardzo dziękuję.
 
6/10



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?