21/11/20

"Książka wszystkich rzeczy" - Guus Kuijer

Powieść kierowana do dzieci i młodzieży według mnie powinna być obowiązkowa dla wszystkich, niezależnie od wieku. Książka opowiada historię Thomasa mieszkającego w Amsterdamie wraz ze starszą siostrą, mamą i ojcem. Rodzina chłopca jest bardzo religijna, a jednocześnie człowiek, który jest głową rodziny stosuje przemoc psychiczną i fizyczną wobec jej członków. Dziewięciolatek widzi rzeczy niewidoczne dla innych. Nie są to jedynie kanały w których pływają rybki akwariowe, czy wróble grające na trąbkach. Thomas widzi także jak anioły zakrywają oczy, gdy tata bije mamę, a jak dowiedział się od pani Van Amersfoort „Mężczyzna, który bije swoją żonę, hańbi sam siebie”. Thomas za każdym razem dostrzega piekący policzek mamy po uderzeniu przez ojca, w który zawsze ją całuje, jak również plagi egipskie. Chłopiec nie boi się też kobiety uznawanej przez dzieci jako czarownicę i dostrzega jej ciężkie torby z zakupami. Dla dziewięciolatka może być jedynie dobrą czarownicą, która pożycza mu książki, słuchają razem muzyki i rozmawiają o różnych rzeczach. To właśnie sąsiadka pyta dziecko kim chciałby zostać w przyszłości, a chłopiec bez wahania odpowiada: „- Szczęśliwym - odpowiedział Thomas. - Jak dorosnę, zostanę szczęśliwym.” To właśnie wtedy Pani Van Amersfoort utwierdza chłopca w jego planach: „To cholernie dobry pomysł. A wiesz, kiedy zaczyna się szczęście? Wtedy, kiedy człowiek przestaje się bać.” Thomas ma też przyjaciółkę, starszą o kilka lat Elizę. Dziewczyna ma skórzaną nogę i tylko jeden palec w jednej z rąk, ale to nie przeszkadza dziewięciolatkowi. Ponadto Thomas często może porozmawiać z Jezusem, który za każdym razem gdy do niego przychodzi wita się charakterystycznym: „Siemasz Thomas”.

Ta piękna, napisana w bardzo emocjonalny sposób książka porusza bardzo trudne tematy. Autor w swojej powieści ukazuje walkę małego, ale wrażliwego chłopca z przemocą domową, a także odwagę i pragnienie bycia sobą. Wzruszająca książka, której długo nie da się zapomnieć z bardzo ważnym przesłaniem. 
 
7/10 ⭐

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Czytelniku!
Będzie mi bardzo miło jeśli podzielisz się swoim zdaniem o tekście, lub opinią o książce. Motywuje mnie to do dalszego pisania i tworzenia kolejnych recenzji. :)
Pamiętaj jednak, aby zrobić to w sposób kulturalny i z szacunkiem - do innych Odwiedzających, samego Autora jak i do mnie jako Twórcy.
Niech moc książkowych podróży - tych małych i tych dużych będzie z Tobą. :D

Dowiedz się o mnie czegoś więcej :)

Poznaj mnie lepiej!

Już od jakiegoś czasu mierzyłam się z zamiarem zaktualizowania tego wpisu, bo czułam, że ten poprzedni już nie do końca do mnie pasuje i nie...

Co czytają inni?